Thalys heeft de medewerker die de Amsterdam Mirjam van Heugten en haar vriendin verbood te zoenen op Gare du Nord op non-actief gesteld. Het boze koppel startte een petitie tegen het gedrag van de medewerker en het uitblijven van een reactie van Thalys, die meer dan 60.000 keer is ondertekend.
Op een maandagochtend gaf de 35-jarige Mirjam van Heugten uit Amsterdam haar vriendin Claire een afscheidszoen op een Parijs perron. Claire woont in Parijs en het koppel zou elkaar een paar weken niet zien. ,,Toen kwam er een man van middelbare leeftijd op ons af,” vertelt Mirjam aan Het Parool. Hij vroeg de dames hiermee te stoppen. ,,Ik vroeg hem of je niet mocht zoenen op het perron. Hij antwoordde dat het geen probleem was als een man en vrouw het deden, maar wij mochten het niet.”
Een geschrokken Mirjam hoorde in de trein terug naar Amsterdam van een andere Thalys-medewerker dat ze maar een klacht moest indienen. Nadat ze de standaardreactie van Thalys niet bevredigend vond, besloot ze een petitie te starten voor een gelijke behandeling door Thalys-personeel. Die was vrijdagochtend door bijna 60.000 mensen getekend.
Training personeel
Van Heugten vertelde Het Parool dat ze vooral wilde dat Thalys liet merken dat het voorval serieus werd genomen en dat de training van hun personeel tegen het licht wordt gehouden. “Juist omdat Thalys zichzelf presenteert als LHBT-vriendelijk bedrijf, moeten zij stelling nemen. Ze hebben deelgenomen aan de Canal Parade in Amsterdam en aan de Gay Pride in Keulen en adverteren met homostellen, dus dan moeten ze ook laten zien dat ze in de praktijk optreden tegen discriminatie.’
Een advertentie van Thalys in de Parijse Metro waarmee het bedrijf de LHBT-gemeenschap als reiziger probeerde te bereiken. © All OutNa aanleiding van het succes van de petitie en verschillende buitenlandse media die het verhaal oppikten, ging Thalys alsnog door de knieën en zijn ze een onderzoek gestart. De betroffen medewerker is vervolgens geschorst. “Wij willen onderstrepen dat wij dit een heel vervelend voorval vinden. Het vertegenwoordigt niet de waarden die ons bedrijf en personeel uitstralen,” zei een woordvoerder van Thalys. ,,Discriminatie is een no-go. Wij zullen dit voorbeeld ook aanhalen in trainingen van ons personeel, zodat dit niet nog een keer gebeurt.”