Vandaag is in het Hotel Pulitzer Amsterdam de campagne ‘I can be myself @work 2013’ gestart, een initiatief van Workplace Pride Foundation. Met het openen van een fotowedstrijd op een speciale Facebook-pagina gaat Workplace Pride acht maanden lang aandacht vragen voor het recht van werknemers om zichzelf te kunnen zijn op hun werkplek.
De campagnestart vindt vandaag plaats op de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie. Van alle discriminatieklachten bij de Commissie Gelijke Behandeling, heeft meer dan de helft te maken met arbeid, onder meer bij sollicitaties, promoties, ontslag, salarisvaststelling en tijdens het werk zelf.
Onderzoek:
15 tot 20 % van lesbische en homomedewerkers heeft incidenteel of stelselmatig te maken met negatief gedrag dat met hun identiteit te maken heeft. Van geroddel en seksuele intimidatie tot sociale uitsluiting en zelfs fysiek geweld. Van de transseksuele medewerkers zegt 45 % niet te zijn aangenomen of ontslagen vanwege een transitie naar het andere geslacht. Onderzoek laat zien dat de bejegening van homo’s in veel bedrijven niet of nauwelijks onderwerp van gesprek is. De campagne ‘I can be myself @work’ maakt deze onderwerpen bespreekbaar.
I can be myself@work
De campagne ‘I can be myself @work 2013’ start met de lancering van de Facebook-pagina www.facebook.com/icanbemyselfatwork. Verder kan iedereen deelnemen aan een wedstrijd om een foto in te sturen waarop te zien is dat hij of zij zichzelf op het werk kan zijn. Andere campagneonderdelen zijn:
-‐ lancering van de Straight Ally Programma (juni 29, Roze Zaterdag) dat in Amerika succesvol wordt ingezet in het bedrijfsleven. Idee hiervan is dat rolmodellen in het bedrijf collega’s helpen om zichzelf te kunnen zijn.
-‐ deelname aan Gay Pride Amsterdam (3 augustus), zowel offshore (Workplace Pride-boot) als onshore in het Pulitzer hotel met een programma voor leidinggevenden van deelnemende bedrijven en organisaties.
-‐ de campagne wordt afgesloten met een foto-expositie en de presentatie van een campagnefilm in oktober en november.
Organisaties die deelnemen aan de campagne zijn: Gemeente Den Haag, UWV, IBM, Cisco, Veiligheid en Justitie, PWC, Shell en Unilever. Getty Images verzorgt prachtige foto’s voor de campagne en het lancering evenement woord gesponsord door Hotel Pulitzer Amsterdam.