Vandaag presenteert de Onderwijsalliantie voor Seksuele Diversiteit een boekje met criteria voor een homovriendelijke school. Open & Out: 10 regenboogsleutels voor scholen geeft antwoord op de vraag hoe men een school echt homovriendelijk maakt.
Veel scholen hebben geen idee wat er speelt. Een van de citaten van waar gebeurde voorvallen uit het boekje: Een leerling wordt van school gehaald door zijn ouders. Hij is met zijn hoofd in het toilet geduwd. Het blijkt het sluitstuk van een reeks pesterijen omdat hij gezien wordt als homo. De directie is geschokt en vraagt aan de docenten waarom dit niet is gerapporteerd. Die melden dat ze dachten dat het alleen geintjes waren. De directie besluit te onderzoeken hoe de houding op school is rond seksuele diversiteit en hoe het team een betere inschatting kan maken van het welzijn van leerlingen.
In de MijnID campagne (mijnid.info) gaan partners van de Onderwijsalliantie bij scholen langs om te adviseren wat scholen kunnen doen om homofobie tegen te gaan. Uit die gesprekken blijkt dat scholen veel vragen hebben en niet precies weten hoe ze het moeten aanpakken. Ze beseffen wel dat voor een veilig schoolklimaat, waaronder veiligheid voor lesbische, homo, biseksuele en transgender leerlingen meer nodig is dan een incidentele les. Maar ze weten niet wat nog meer te doen en welke maatregelen meer of minder effect hebben. Om dit op te lossen, zetten de Onderwijsalliantie alle onderzoek naar effectieve maatregelen op een rijtje en formuleerde de 10 regenboogsleutels parallel aan de reguliere eisen van de Onderwijsinspectie.
De maatregel die het meeste effect heeft, is om direct aan het begin van het schooljaar omgangsvormen met leerlingen te bespreken en daarbij duidelijk overeen te komen dat homo-pesten en schelden op deze school gezien wordt als asociaal gedrag.
Op een school wordt aan het begin van het jaar het spel ‘Gedragen Gedrag’ in de klas gespeeld. Dit is een discussie over wel en niet acceptabele omgangsvormen. Men gebruikt aanvullende casussen over lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender leerlingen. In de nabespreking leggen de docenten de link naar de vier basisregels van de school: we hebben respect voor elkaar, we gaan niet over de streep, we lossen problemen op zonder geweld en we zijn aanspreekbaar. Zo komt de school elk jaar opnieuw tot duidelijke, actuele en breed gedragen regels.
Peter Dankmeijer, directeur van EduDivers (lid van de alliantie en auteur van het boekje): “de 10 sleutels maken duidelijk dat ‘homo’ beleid niet heel anders is dan wat de scholen al doen rond veiligheid en burgerschap, maar het maakt de scholen ervan bewust waarom, en hoe ze het ‘homo’ aspect daarin op een vanzelfsprekende manier kunnen meenemen. Om het voor de scholen nog extra gemakkelijk te maken, hebben we de regenboogsleutels ook verwerkt in de online GeenID test . In 10 minuten krijgen de scholen dan een online advies dat aangeeft in welke situatie de school zit en wat de volgende stappen kunnen zijn. Zo helpen scholen zich voor te bereiden op vragen van de inspectie, en natuurlijk van de lesbische, homo, biseksuele en transgender leerlingen en van roze en andere ouders.”