Het TranScreen Amsterdams Transgender Filmfestival, is één van de grootste arthouse filmfestivals ter wereld dat zich volledig toelegt op de thematiek mannelijkheid, vrouwelijkheid en alles wat zich daartussen, daarbuiten en daaronder beweegt. Dat er meer soorten mensen zijn dan alleen ‘mannen’ en ‘vrouwen’ wordt hier wel duidelijk. De kaartverkoop van TranScreen is inmiddels gestart; er wordt niet naar sekse gevraagd.
De vraag ‘ben je man of vrouw?’ klinkt vaak. Zelfs bij de aanschaf van bioscoopkaartjes. Bijna alle online kaartverkoopsystemen in Nederland vragen eerst wat voor geslacht iemand heeft voordat die in het pluche neer mag strijken. Bij TranScreen gaat de kaartverkoop geheel gendervrij, via telefoon, email of per kassa, zonder sekseregistratie. Ook zijn voor de gelegenheid de toiletten aangepast in het Ketelhuis en Filmhuis Cavia. Geen man/vrouw bordjes op de deuren, maar genderneutrale WC’s.
Voorafgaand aan het festival houdt Kunstenares Willemijn da Campo een transgender kunst performance. Zij sluit zich 3 dagen op in een gesloten isolatiekoepel. Tot en met woensdag 8 mei 19:30 uur verblijft zij ononderbroken en afgescheiden op het Ketelhuis terrein. Da Campo zet zichzelf hiermee in als symbool van de dringende situatie van veel transgenders. Isolement en uitsluiting zijn vaak deel van hun realiteit.
Het filmfestival vertoont ruim 80 korte en lange fictiefilms en documentaires die alle rolpatronen overboord werpen. Met Nederlandse premiéres zoals ‘One Zero One’ (Tim Lienhard, 2012), over twee drag queens die beiden hun fysieke beperkingen benutten en exploiteren in hun optredens.
Verplicht voer voor de pers is de gratis workshop “Transgender beeldvorming in de media” op zaterdag 11 mei (aanmelden verplicht). Een vervanging daarvoor (of aanvulling hierop) is het bekijken van de film ‘TRANS’ op donderdag 9 mei, die een soort ‘intro voor newbies’ is en die ervoor zorgt dat de kijker zelf een transgender perspectief krijgt.
Lees meer: http://transcreen.org/2013/05/07/kaartverkoop-vliegend-van-start